Rollis üles astumas oli veel varakevadel kavas Jaanus Nuutret siinsele vaatajaskonnale näidata juba mai lõpus Udriku mõisas Piibe teatri lavastuses “Varjud”.
Eestimaa on küll väike, kuid ometi on siin palju niinimetatud rahvakilde. Kust teie pärit olete?
Tallinnast. Ma olen põline tallinlane, kuid oma lapsepõlvesuved veetnud Lääne-Virumaal Vainupeal. Vanaisa, fotokunstnik, operaator ja režissöör Peeter Tooming, ostis 1980. aastate algul sinna maja, millest sai hiljem perekonna suvila. Seal ma lapsepõlves üles kasvasin. Aga koolis käisin Tallinnas Koplis. Seega Kopli poiss.
Vainupea on väga kaunis küla Eesti põhjarannikul. Ega te sealsetes männimetsades üksi pidanud suvesid veetma? Kas teil oli seal ka sõpru või on sõbrad peamiselt ikkagi Tallinnast?
Oh ei. Meil oli seal vägev kamp. Ikka väga palju inimesi. Praegu on jäänud väheks. Näiteks oli meil ühe küla peale kolm Jaanust. Mina olin Väike-Jaanus, siis oli Suur-Jaanus ja kolmandat hüüti Lokiks, kuna tal olid lokkis juuksed. Õhtuti toimusid vägevad jalgpallilahingud. Tol ajal oli seal hästi palju rahvast, poisse ja tüdrukuid. Aga sõbrad eluks ajaks on jah Koplist.
Kas teil on seoses Vainupeaga ka tänaseni alles mingeid traditsioone, millest kinni hoiate, või üritusi, kus kindlasti alati osalete?
Oo jaa. 2006.
aastal, kui sain 16-aastaseks, tegin endale nii-öelda tatikaload. Selle peale
ostis paps mulle minu esimese auto – Volkswagen Golf. Ei tea, kas tohib seda
öelda, aga hakkasin kohe ka üksi ringi sõitma. Ühel suvepäeval sõitsime
sõpradega Vainupeale, et teha sauna, veidi maatöid ja juua õlut. Kõige noorem
sõber oli 14-aastane ja mina kõige vanem – 16-aastane.
Ära naera,
sõitsime neljakesi põhimõtteliselt õlut jooma. See traditsioon on jäänud
sellest ajast püsima. Juba 15 aastat sõidame sama seltskonnaga iga suvi
vähemalt korra Vainupeale õlut jooma, tööd ja sauna tegema. Iga juunikuu lõpus
või juuli alguses.
Sellised traditsioonid on väga
olulised. Suhtlus sõpradega ongi üldse vahest üks olulisemaid asju elus. Mis
seal Vainupeal teil tänasel päeval on?
Pikem plaan
on sinna elama minna. Praegu elame abikaasaga pool aega Tallinnas ja pool aega
Vainupeal, aga tahaks sinna midagi püsivamat teha. Seal on maja, mis kannatab
külma, kuid talvel ei ole majas vett. Suvel saab voolikuga igale poole jagada,
aga talvel seda võimalust ei ole. Kui nüüd laps ka tuleb, siis nii ei saa.
Plaan on ehitada uus maja.
Kas oled maaeluks valmis? Seal pole ju sõpru-tuttavaid,
kellele külla jalutada. Pole teatrit või kino.
Aga minu töö
ongi ju ringi käia ja suhelda. Ma kohtun teatritööd tehes iga päev sõprade või
teiste inimestega. Siis ongi hea tulla Vainupeale ja olla kõigest eemal. Maal
on ka hea last kasvatada. Kindlasti oleme selleks valmis. Oleme endale aru andnud,
et töö pärast me Tallinnata hakkama ei saa. Aga Tallinn pole ju kaugel – üks
tund autosõitu. Oleme endale aru andnud, et päris püsivalt saaksime sinna minna
elama siiski alles vanemas eas. Seniks tahame Vainupeast teha endale koha, kus
on kogu aeg ootamas soe tuba.
Kuidas teie vanaisa enda jaoks Vainupea leidis?
Minu emapoolne suguvõsa on pärit
Lääne-Virumaalt: Rakverest, Haljalast, Rägaverest. Isapoolne suguvõsa alustas
Läänemaa kandist ja jõudis Tallinna.
Te olete lõpetanud lavakunstikooli ja töötate
vabakutselise näitleja ja lavastajana. Millal teatripisik teid nakatas?
Teatripisik
hakkas külge hiljem, kuid varem oli kultuurihuvi üldisemalt. Minu isa on
töötanud kogu elu kultuurikeskustes. Ta on olnud Draamateatris helimees ja
Salme teatri bussijuht, siis, kui Salme teater oli 1980. aastatel suur ja
kuulus. Hiljem töötas ta pea paarkümmend aastat Salmes pealavameistrina. Lisaks
Kanutiaia noortemaja, kus ta tänaseni töötab.
Eks ma käisin
lapsena temaga kogu aeg kaasas ja nägin lava kõrvalt näitlejaid, tantsijaid ja
lauljaid ning sealt see huvi tekkis. Siia majja, Salme kultuurikeskusesse,
tulin kõigepealt lavameistriks. Isa oli pealavameister ja võttis mu noore
poisina tööle, kui käisin 7. klassis. Alustasin oma iseseisvat töömeheelu.
Töötasin selles majas kokku umbes kümme aastat. Tulin koolist otse siia, tegin
koolitööd ja õhtul hilja koju.
Enne kui
läksin lavakasse, jõudsin olla Nukuteatris ka pealavameister. Mäletan, kuidas
Anne Paluver kord küsis, et miks sa ei ole proovinud lavakunstikooli astuda.
See küsimus jäi mind kummitama ja ma ei tahtnud, et keegi saaks kunagi enam
küsida, et miks sa ei ole proovinud. Otsustasin, et proovin ära. Proovisin ja
sain sisse. Aga suurima tõuke proovimiseks andis mulle Härmo Saarm, kes oli tol
aastal, kui katsetele läksin, Salme teatri kunstiline juht.
Teie vanaonu Jaan Tooming on Eestis väga tuntud teatrimees.
Eks sealt on
samuti pärit teatrihuvi. Enne kui astusin lavakooli, hoidsin ikka oma vanaonu
tegemistel silma peal. Uurisin ja lugesin omal käel kirjandust. Tunnistan, et
oleks väga uhke oma vanaonu käe all mängida. Paar korda on napilt läinud, aga
vahest jõuab veel. Küll aga tema lavastatud “Hamletis” tegin eelmine aasta
ootamatult “püstolit”. Jaani ise juures polnud, aga õppisin ühe prooviga sisse
etenduse päeval ja kohe publiku ette. Ei saa salata, et ta on mulle kaude
eeskujuks olnud, mis puudutab just teatrimaailma. Küll aga loodan, et suudan
endast oma jälje sellesse maailma jätta.
Kumb te siis rohkem olete – näitleja või lavastaja?
Ma olen ikka
näitleja. Ma lõpetasin kooli näitlejana ja pean ennast näitlejaks. Aga elu on
nii sättinud, et lavaka esimesel kursusel sain lavastamise pisiku külge. Meil
oli koolitöö, kus iga näitleja pidi midagi lavastama, et näha kõrvalpilti ja
saada see kogemus. Ma tegin siis katkendi Sławomir
Mrożeki näidendist “Suvepäev” ja see
õnnestus mul. Siis hakkasin käima paralleelselt ka lavastajate tundides, mis
mulle väga meeldis. Kui olin neljandal kursusel, lavastasin Salme teatris, mis
on mulle olnud kasvataja-teatriks, sama näidendi täies pikkuses ja sellega
võideti see aasta harrastusteatrite festivali grand prix. Seejärel lavastasin Salmes “Esimesed suudlused”, mis
samuti võitis peagi auhindu. Sellel aastal on plaanis enda loodud
projektiteatri Nuutrum all teha lavastus Vainupea kabelis, peaosas Harry
Kõrvits, ja Anija lugu Piibe teatris. Võimalik, et lisandub üks lavastus ka
hilissügisesse. Kunagi mõtlesin, et kui ma saaksin aastas teha ühe lavastuse,
siis oleksin õnnelik. Sellel aastal tuleb neid ilmselt kolm.
Rahvas näeb teid tänavu loodetavasti
näitlejana Udriku mõisas Piibe teatri lavastuses “Varjud”. Te mängite seal
metsavenda, kellel tekib 1945. aasta sõjajärgsel suvel külatüdrukuga armusuhe,
kuid suhet tuleb salajas hoida. Olid sellised segased ajad. Mis tundeid need
teis tekitasid?
Ärevaid. Kogu
see sündmus oli nii võigas. Ja kogu see elu sellel ajal, kus sa ei teadnud,
kumba poolt valida, ja põgened parem metsa või siis valid poole, mis osutab
valeks, ja jälle põgened metsa. See on ärev. Meie suguvõsas ei ole metsavendi
olnud, küll aga oleme kogenud küüditamist. See on minu kõige
aukartustäratavamaid rolle. Sa mängid konkreetset isikut ja sa ei tohi teda alt
vedada. Samas ei tea ma ju lõpuni, milline ta tegelikult oli. Kõik need
sündmused seal näidendis on ju tõsielulised ning see tekitab aukartust ja
vastutust.
Kuidas on üldse kutselise näitlejana praeguses Eestis
elada? Näitlejaid on ju hirmus palju.
Vabakutselise näitleja suurim probleem on teadmatus
ning see muudab ärevaks, kui kutsumus on sinu ainus väljund ja teist
alternatiivi pole. Ma valiks kindlasti vabakutselise elu, kui ma teaksin, et
mul on piisavalt tööd, kuid kindluse annab siiski kutselises teatris töötamine.
Lisa kommentaar